Aparaty TAP-T

Bezdech senny jest zaburzeniem, które polega na tymczasowym przerywaniu oddechu podczas snu. Do jego głównych typów należą bezdech obturacyjny, centralny i mieszany. Bezdech obturacyjny, czyli jego najczęstsza forma, występuje, gdy mięśnie gardła i języka nieprawidłowo się rozluźniają podczas snu, blokując przepływ powietrza. Bezdech centralny ma miejsce, kiedy mózg nie wysyła odpowiednich sygnałów do mięśni kontrolujących oddychanie. Mieszany, jak sama nazwa wskazuje, jest kombinacją obu typów.

Obturacyjny bezdech senny

Obturacyjny bezdech senny (OBS) wywołany jest powtarzającymi się epizodami zatrzymania oddychania podczas snu. Światła dróg oddechowych zamykają się na poziomie gardła i zatrzymują przepływ powietrza. Zwężenie dróg oddechowych powoduje chrapanie u wielu osób, natomiast o bezdechu mówimy w przypadku ich całkowitego zablokowania. Skutkuje to chwilowym zatrzymaniem oddychania, które powoduje przebudzenie. Takich epizodów osoba może doświadczać od kilku do kilkunastu w ciągu nocy.

Przyczyn pojawienia się bezdechu sennego jest wiele, choć najczęściej zwężenie górnych dróg oddechowych może występować na skutek nieprawidłowości w budowie dróg oddechowych, w tym krzywej przegrody, słabych mięśni podniebienia, przerośniętych migdałków czy wąskich dróg oddechowych. Do bardziej narażonych na bezdech senny należą osoby otyłe, nadużywające alkohol, palące papierosy czy mające choroby przewlekłe.

Objawy bezdechu sennego możemy podzielić na dwie grupy: objawy nocne i objawy dzienne. Do objawów nocnych zaliczamy głośne chrapanie, niepokojący sen, nagłe przebudzenia się ze snu, nadmierne pocenie się. Do objawów dziennych zaliczamy ból głowy od razu po przebudzeniu, zmęczenie, senność, nerwowość, problemy z koncentracją i pamięcią.

Diagnoza bezdechu sennego często wymaga przeprowadzenia badania zwanego polisomnografią, które monitoruje funkcje ciała podczas snu. Leczenie może obejmować zmiany stylu życia, takie jak utrata wagi, unikanie alkoholu i palenia, leczenie za pomocą urządzeń CPAP. W gabinecie Stomatologia Płatek oferujemy aparaty TAP-T wspomagające leczenie chrapania oraz obturacyjnego bezdechu sennego.

Aparaty TAP-T

Aparaty TAP-T to nowoczesne aparaty na chrapanie, które zapewniają komfort podczas snu. TAP-T składa się z dwóch szyn, które utrzymując żuchwę i język w odpowiedniej pozycji, umożliwiając swobodne oddychanie. Mechanizm aparatu wykonany jest z tytanu i umożliwia regulację i odpowiednią stabilizację żuchwy, zakłada się go tylko na noc do spania.

Aparat TAP-T ma zastosowanie przy małym i średnim zaawansowaniu OBS. Badania wskazują, że daje ponad 75% szans na zatrzymanie rozwoju choroby i zaprzestanie chrapania.

Dlaczego warto postawić na aparat TAP-T?

Przede wszystkim, aparat umożliwia spanie na boku, co dla wielu osób jest najlepszą pozycją do odpoczynku. Dzięki TAP-T odpoczynek staje się bezpieczny i komfortowy, gdyż zapewnia on odpowiednie położenie żuchwy i otwarte drogi oddechowe. Wyniki badań w Stanach Zjednoczonych potwierdziły skuteczność aparatu w walce z chrapaniem i rozwojem OBS.

Chcesz założyć
aparat TAP-T i zapobiec rozwojowi OBS?

Umów się na konsultację!