Opieka stomatologiczna nad kobietami w ciąży

Najważniejszym kryterium, od którego uzależniamy działania lecznicze w gabinecie stomatologicznym u kobiet w ciąży, jest stan w jakim pacjentka się do nas zgłasza. Czy jest to stan nagły (np. z ból zęba, czy jest to wizyta planowa, profilaktyczna.

• Jeżeli potrzeby stomatologiczne pacjentki, nie wymagają natychmiastowej interwencji, i możemy je odroczyć, to takie planowe leczenie najlepiej przeprowadzać w II trymestrze ciąży. Jest to zazwyczaj najmniej uciążliwy czas dla kobiety. I trymestr bywa trudny, ze względu na często występujące mdłości, złe samopoczucie oraz senność. Zaś w III trymestrze, występuje już często duże zmęczenie, głównie związane z powiększającym się brzuszkiem, ale również uciskiem dziecka na organy wewnętrzne matki oraz kłopotami z poruszaniem się.
  • Jeżeli stan pacjentki jest nagły i potrzebuje natychmiastowej pomocy, leczenie należy przeprowadzić jak najszybciej, czyli również możliwy jest I oraz III trymestr ciąży. Bakterie w jamie ustnej, odpowiedzialne za stan zapalny dziąseł, przyzębia oraz te powodujące próchnicę, mają bardzo duży wpływ na rozwijający się nowy organizm dziecka. Łożysko nie jest barierą dla bakterii patologicznych z krwiobiegu matki.
  • Najlepszym rozwiązaniem jest zadbanie o dobry stan jamy ustnej jeszcze przed ciążą. Pozwoli to uniknąć stresujących sytuacji związanych z możliwym bólem oraz zminimalizować ryzyko przekazania dziecku złych bakterii.
  • Kontrolne badanie jamy ustnej oraz zabiegi higienizacyjno-profilaktyczne u kobiet w ciąży powinny być powtarzane w każdym trymestrze, a pierwsza wizyta powinna się odbyć przed 12 tygodniem ciąży.

Jakie ryzyko niosą za sobą zepsute zęby oraz zły stan przyzębia matki?

❌Przedwczesny poród.
❌Niska masa urodzeniowa dziecka.
❌Obecność próchnicy u matki, jest czynnikiem ryzyka jej wystąpienia u dziecka.
❌Dieta kobiety w okresie ciąży, może mieć wpływ na kształtowanie nawyków żywieniowych u dziecka. Jest to związane z rozwojem receptorów smakowych już w 4 miesiącu życia płodowego.

Jakie zabiegi stomatologiczne można wykonać bezpiecznie w ciąży?

✅usunięcie złogów nazębnych ultradźwiękami
✅fluoryzacje zębów
✅leczenie ubytków próchnicowych
✅niezbędne ekstrakcje zębów
✅niezbędne leczenie endodontyczne
✅leczenie periodontologiczne
zdjęcie RTG zębów (jeżeli jest niezbędne do diagnostyki np. chirurgicznej lub endodontycznej)
✅znieczulenie miejscowe do leczenia

Odraczamy wszystkie zabiegi, które nie są konieczne i nie mają wpływu na poprawę stanu zdrowia kobiety. Pamiętajmy-leczenie zębów jest bezpieczne w ciąży i bardzo potrzebne!

Poszukujesz
Stomatologa?

Zawsze przyjmujemy nowych pacjentów!

Wierzymy, że zapewniamy najlepszą możliwą opiekę wszystkim naszym pacjentom.